Door 23/04/2013 Lees verder →

Zink- of ijzertekort? Hoe ontstaat dit, en wat kun je er aan doen?

ijzer zink voedingHet belang van voeding en een goede opname van vitamines en mineralen mogen we nooit onderschatten. Een tijdelijk vermindering is meestal geen probleem. Maar zodra er sprake is van een chronisch tekort is het slechts een kwestie van tijd voordat lichamelijke of geestelijke klachten zich openbaren. De opname van vitaminen en mineralen vindt voor het grootste gedeelte plaats in je dunne darm. Heb je darmklachten, dan kan het zijn dat de opname van vitamines en mineralen is verstoord. Na een periode van ziekte en/of stress kan je lichaam wel wat extra ondersteuning gebruiken. Dit geldt ook voor mensen die een streng dieet volgen of veganistische of vegetarische eetgewoonten hebben.

IJzertekort
De meeste vrouwen hebben dit wel een keer meegemaakt, maar toch kan een tekort er stiekem insluipen. Na een drukke periode, zware menstruaties of een bevalling kunnen we ons moe en lusteloos voelen. Hoofdpijn, tintelende handen en voeten, en natuurlijk het kenmerkende bleke gezicht. Een bezoekje aan de huisarts voor controle is dan wel op zijn plaats, en behalve ijzertabletten is het verstandig om goed op je eetgewoonten te letten. Belangrijke bronnen van ijzer zijn vlees, mosselen, noten, volkorenbrood, gedroogd fruit en groene bladgroenten.

Besluit je om zelf een voedingssupplement te gebruiken, neem dan nooit meer dan de maximale veilige dosis van 20 mg per dag.

Zinktekort
Zink is een mineraal dat vele biologische processen in het lichaam ondersteund. In samenwerking met vitamine A beschermt het je lichaam tegen vrije radicalen en werkt het als een antioxidant. Voor je immuunsysteem is het mineraal zink dan ook van groot belang. Klachten bij een tekort aan zink zijn huidproblemen en prikkelbaarheid. Witte vlekjes op de nagels en een verminderde eetlust doordat de smaak afneemt kunnen ook het gevolg van zinktekort zijn. Belangrijke bronnen van zink zijn volkorenbrood, melk, eieren, vlees, vis en groenten.

Besluit je om zelf extra zink in te nemen, kies dan voor een goede multi met een uitgebalanceerde hoeveelheid aan vitaminen en mineralen. Omdat het mineraal zink samenwerkt met o.a. vitamine A, koper, selenium, calcium en magnesium zal de opname in het bloed met behulp van een multi sneller en beter verlopen.

Geplaatst in : Gezond & Fit

Comments are closed.