6 tips om die voornemens voor het nieuwe jaar vol te houden

voornemensElk nieuw jaar starten we met een aantal goede voornemens, maar jammer genoeg houden we die niet altijd vol en halen we de doelstellingen niet. Volgens een studie van psycholoog Richard Wiseman is amper 12% succesvol. Het succes van deze groep is hangt van verschillende factoren af, hoe duidelijk en haalbaar de voornemens zijn, of je wel of niet je vrienden of familie daarvan op de hoogte brengt, …
We geven 6 tips om jouw voornemens toch te halen.

1. Wees duidelijk, concreet en zet haalbare voornemens
Meest voorkomende fout zijn wollige doelstellingen als ‘ik ga gezonder eten’. Dat is absoluut niet specifiek genoeg. In plaats van te zeggen ‘ik ga sparen’, bepaal exact hoeveel je wil sparen (per maand, per week,..) En vooral, wat je dan met het gespaarde geld wil doen. Probeer je visueel voor te stellen wat je jezelf kado gaat doen en hoe je je daarbij zou voelen.

Belangrijker nog: ga voor haalbare doelstellingen. Hanteer daarvoor eventueel de SMART-principe. Een ingeburgerde methode in het bedrijfsleven, maar evengoed nuttig voor persoonlijke doelstellingen:
Specifiek; de doelstelling moet eenduidig zijn
Meetbaar; onder welke voorwaarden is het doel bereikt (geld, kilo’s, geslaagde examens, ..)
Acceptabel: is doelstelling aanvaardbaar genoeg, stopen met roken met je écht zelf willen, niet omdat iemand anders dat wil.
Realistisch: doelstelling moet haalbaar zijn, 30kg is mogelijk niet realistisch binnen de 12 maanden, 20kg misschien wel.
Tijdgebonden: stel een einddatum in

2. Schrijf je voornemens neer
Noteer wat je wil bereiken en hoe je dat wil doen. In kleine eenvoudige haalbare stappen. Dat laatste is vrij belangrijk voor grote doelstellingen die lange planning nodig hebben. Stellen dat je op het einde van jaar 20km gaat lopen terwijl je nu nog geen km kan lopen is een stevige uitdaging. Je zou voor minder de moed opgeven, dus plannen hoeveel je wil bereiken maand na maand. Fixeer je niet direct op die einddoelstelling.

3.Voorzie voldoende tijd
Gebruik een agenda en plan tijd in voor je doelstelling. Wil je gaan sporten, reserveer daar dan ook tijd voor. Wil je een taalcursus gaan volgen, plan dan ook tijd om je ‘huiswerk’ te maken. Hou je aan die planning.

4. Zet die twijfel opzij
Hou zelfvertrouwen in jezelf. Ga jezelf niet wijsmaken ‘dat je het toch niet kan’. Alleen volhouders halen de eindmeet. Heb je een twijfelmoment, visualiseer dan weer even hoe het zal voelen om je doelstelling te behalen. Praat erover met een goede vriend(in).

5. Zoek een buddy
Samen is altijd beter dan alleen. Heel wat mensen lopen nu 5km omdat ze telkens in groep zijn gaan trainen, alleen was het hun mogelijk niet gelukt. Is het toch een activiteit alleen, zorg dat veel van je vrienden of familie op de hoogte zijn van wat je wil bereiken, ze zullen je er zeker aan doen herinneren. En je wil toch niet zeggen dat je hebt opgegeven? Voor sportieve doelstellingen kan je professionele hulp zoeken (coaches), wil je kilo’s afvallen, werk dan samen met een diëtiste.

6. Af en toe eens stilstaan
Veel mensen hebben een druk en jachtig leven. “Ik heb geen tijd meer om te sporten”, hoe vaak horen we dit niet? Herconnecteer af en toe met jezelf. Mediteer een 10-tal minuten, doe een yoga oefening, wandel een blokje om. Laat even “de boel de boel” en gun je even rust. Je zal merken dat je makkelijk terug moed en zelfvertrouwen vindt om aan je voornemens te werken.

Virtuele steun nodig? Plaats je voornemens in het Amable Facebook groepje, en hou de andere leden op de hoogte van je vooruitgang, je twijfels, je successen.

 

Tips gebaseerd op een artikel van Forbes