Door 02/01/2014 Lees verder →

De 8 meest gemaakte fouten bij het maken van smoothies

smoothieSmoothies, lekker én gezond! Maar dan moet je wel zorgen voor de juiste bereiding. Bedoeling is immers toch om vooral alle voedingsstoffen, vitaminen, mineralen en antioxidanten te behouden. We sommen hier de 8 meest gemaakte fouten op.

1. Te veel zoete fruit- en groentesoorten

Het maken van smoothies is een geweldige manier om voedingsstoffen je lichaam in te krijgen omdat deze vrijwel direct worden geabsorbeerd in je bloedbaan. Het geeft je lichaam direct een shot met vitaminen, mineralen en enzymen. Een veel voorkomende beginnersfout is om teveel fruit toe te voegen aan je smoothie. Ondanks dat fruit gevuld is met vitaminen en mineralen, stellen ze je lichaam bloot aan grote hoeveelheden suiker in de vorm van fructose.

Dr. Mercola zegt in de documentaire Hungry For Change:’Fructose is niet je vriend. Het is één van je vijanden die je helpen om het verouderingsproces te versnellen. Je moet het gebruik van fructose beperken, zeker als het gaat om de vorm zoals het voorkomt in smoothies’.

Nu betekent dat niet dat je niet een beetje fruit kan toevoegen aan je groentesappen om het wat extra smaak te geven, maar teveel fructose kan je bloedsuiker niveau laten pieken. Dit is niet bevorderlijk voor een constant energiepijl en het is ook niet goed voor mensen die lijden aan Candida en diabetes.

Als je de smaak van groentesappen niet kan verdragen, probeer dan een beetje limoen of citroen toe te voegen aan je dagelijkse brouwsel. Deze bevatten minder suikers maar wel erg veel smaak! Een beetje stevia kan de smaak ook zoeter maken.

2. Je smoothie is niet groen

De sleutel om gezonde groentesappen te maken, is om iedere keer de groene groenten te laten overheersen. Groene sappen bevatten geweldige voedingsstoffen. Groene groenten produceren chlorofyl, iets dat je lichaam helpt om je lichaam te voorzien van zuurstof. Dit helpt om je lichaam te ontgiften en te reinigen, het verbetert de bloedcirculatie en als resultaat daarvan krijg je een geweldige energieboost! Een ander fantastisch voordeel van groene groenten is dat ze je bloedsuiker- en insulineniveaus niet zullen laten pieken, zoals wel het geval is bij zoete groenten (worteltjes en bietjes). Als je je smoothie een extra groene kleur wil geven dan zijn spirulina, tarwegras of chlorella prima toe te voegen.

Bewaar zoete smoothies als een traktatie en kies het merendeel van de week voor groen. Een van de beste groene groenten om een sap van te maken is Romeinse sla. Probeer het eens als je dat nog nooit hebt gedaan! Je zal mogelijk aangenaam verrast raken door de smaak en hoe goed het is te combineren met al je andere groene groenten in je smoothies. Als je even vastloopt en niet zo goed weet wat voor soort groene smoothies je allemaal kan maken dan zijn hier een paar geweldige recepten:

3. Timing is alles!

Als je het meeste wilt halen uit je gezonde verse smoothie, drink het dan op een lege maag (minimaal een half uur voor iedere maaltijd). Waarom is dat eigenlijk? Je lichaam is dan in staat om alle verbazingwekkende voedingsstoffen van het sap sneller te absorberen waardoor je niks zult verspillen. Doordat je dit op deze manier doet zal je lichaam bovendien maar een kleine hoeveelheid energie nodig hebben voor het verteringsproces.

Een smoothie is niet bedoeld als maaltijdvervanger. Het is bedoeld als een extra bonus van goedheid waarmee je je lichaam trakteert op een optimale gezondheid. Het beste is om een smoothie te maken zodra je wakker wordt in de morgen en dan een half uurtje later je ontbijt te nemen. Je zal het verschil in je lichaam merken, geloof me!

4. Niet koud geperst

Als je aan het twijfelen bent tussen een koudpersende (ook wel masticerende of slow juicer genoemd) of een centrifugerende sapmachine, raden wij aan om iets meer geld uit te geven en te investeren in een slowjuicer. Deze produceren niet alleen een hoogwaardige kwaliteit sap maar deze zorgen er ook voor dat er meer sap uit je groente en fruit worden geperst waardoor je uiteindelijk juist geld zal besparen.

Een slowjuicer comprimeert de groenten en het fruit langzaam waardoor het sap eruit geperst wordt. Dit in tegenstelling tot een centrifugerende sapmachine, die met hoge snelheid en kracht het sap scheidt van het vruchtvlees. Goedkope sapcentrifuges voegen ook hitte en zuurstof toe aan het proces waardoor de enzymen en voedingsstoffen vernietigd zullen raken.

Als je geen koudpersende sapmachine hebt, is dat geen probleem! Onthoud goed dat iedere vorm van het maken van een smoothie beter is dan niks en dat je al begonnen bent met het verschil te maken voor je gezondheid!

5. Het niet onmiddellijk opdrinken

Het maken van smoothies kost een kleine moeite en toewijding maar de effecten voor je lichaam zullen die extra 15 minuutjes echt dubbel en dwars waard zijn! Het lijkt misschien erg handig om grote hoeveelheden in een keer te maken en dit vervolgens in de koelkast te bewaren voor een paar dagen maar hierdoor beroof je eigenlijk je lichaam van de grote hoeveelheden voedingsstoffen die het had kunnen ontvangen.

Probeer daarom je smoothie direct op te drinken. Nadat het 15 minuten is blootgesteld aan licht en lucht zullen er al veel voedingsstoffen vernietigd zijn, ook de antioxidanten beginnen hun potentie te verliezen. Als je echt geen tijd hebt om het direct op te drinken, bewaar het dan in een luchtdichte donkere houder, plaats het in de vriezer en probeer het echt binnen 24 uur op te drinken. Het zal op die manier niet meer zo’n hoge ‘voedingsdichtheid’ hebben als een verse smoothie maar het is altijd beter dan helemaal geen smoothie te drinken.

6. Je smoothie is niet schoon

Het maken van sappen verwijdert (voor een deel) de vezels uit je groenten en fruit. Dit zorgt ervoor dat je de voedingsstoffen sneller kan opnemen maar de keerzijde is dat je lichaam ook pesticiden en chemicaliën zal gaan verteren als je geen biologische producten gebruikt.

7. Je smoothie in slechts 3 seconden opdrinken 

Smoothies zijn niet bedoeld om in een keer achterover te slaan binnen 3 seconden net als een shotje tequila. Ga lekker zitten en neem de tijd, neem steeds kleine slokjes. Behandel het met respect en hou het nog even in je mond voordat je het doorslikt. Dit zorgt ervoor dat de verteringsenzymen die in je speeksel zitten je alvast helpen je smoothie te verteren doordat dit er al mee kan vermengen.

Zitten is een van de beste dingen die je kunt doen terwijl je een smoothie drinkt. Het zorgt er namelijk voor dat je je relaxt voelt. Onze maag en verteringsstelsel zijn erg gevoelig. Als je aan het haasten bent terwijl je het drinkt is je lichaam in een staat van ‘vechten of vluchten’ en daardoor kan het verteringsproces verhinderd worden bij het opnemen van voedingsstoffen. Neem dus lekker plaats, neem je tijd en geniet van je heerlijke smoothie in een relaxte staat en met aandacht.

8. Helemaal geen smoothies maken!!!!

Als je helemaal geen smoothies maakt dan wordt het tijd dat je eraan begint! Je lichaam zal je dankbaar zijn voor de overvloed aan goedheid die je het geeft door de krachtstoot aan mineralen, vitamines, essentiële vetzuren, koolhydraten, proteïnen en meer! Maak het gewoon onderdeel van je dagelijkse routine en je zal het verschil voelen, zowel aan de binnenkant van je lichaam als daarbuiten. Je zal mogelijk merken dat je gelaatskleur zuiverder wordt en een natuurlijke glans krijgt, en dat ook je immuunsysteem sterker zal worden en dat je een stabieler energiepijl hebt gedurende de dag.

Als je moeite hebt om voldoende rauwe groentes in je voedingspatroon te krijgen dan is het maken van smoothies echt een perfecte optie voor jou!

Neem in ieder geval geen genoegen met kant en klare gekochte sappen. De meeste hiervan zijn niet vers en bevatten daarom geen levende actieve voedingsbestanddelen. De meeste sappen zijn namelijk verhit en dit doodt juist alle geweldige bestanddelen in je fruit en groenten. Bovendien zitten ze vaak ook nog boordevol met toegevoegde suikers wat het niet echt bepaald gezond maakt.

Bron
Foto  Kari Sullivan

Geplaatst in : Culinair, Gezond & Fit

Comments are closed.